1. december 2016

Når man pludselig er ekspert

Vi har alle gjort det. Stillet et spørgsmål til en specifik person, vi kender, fordi de har den uddannelse eller beskæftigelse, de nu engang har. Er du læge, skal du lige vurdere, om jeg har fodsvamp eller ej. Er du elektriker, kan du sikkert hjælpe mig med alt håndværker-agtigt. Er du indenfor økonomi, tror jeg, du ved absolut alt, hvad der har med penge at gøre, uanset om det er skat, feriepenge, SU, dagpenge, mm. Lige pludselig er man simpelthen ekspert indenfor et område. Eller det tror folk i hvert fald.

Jeg har oplevet, at folk tror, jeg kan en masse, som jeg slet ikke kan, og det er typisk grundet enten mit arbejde eller min uddannelse. Lad mig give nogle eksempler:

Da jeg læste komm/it, troede folk, at..
  • Jeg kunne sætte deres computer op for dem
  • Jeg kunne give gode råd i forhold til, hvilken computer de skulle købe
  • Jeg generelt kunne fikse eller forklare ethvert teknisk problem
Spørgsmålene ændrede naturligvis lidt karakter, da jeg så startede med at arbejde som pædagogmedhjælper. Så var vi mere ovre i noget med, at folk spurgte om..
  • Hvornår børn typisk kan spise med ske selv
  • Hvilke gaver man giver en 2-årig
  • Hvornår børn må komme i institution, når de har øjenbetændelse 
Nu har jeg så igen skiftet beskæftigelse, og nu er jeg lige pludselig 'ekspert' indenfor et helt nyt område. Nu bliver jeg spurgt om:
  • Hvad jeg rent filmteoretisk synes om en film 
  • De må se nogle af de film, jeg har lavet (?) 
  • Jeg har set den og den film, for det er jo en klassiker, så dem MÅ jeg jo kende ud og ind
Det er sgu meget sjovt. For jeg er hverken it-support, uddannet pædagog, filminstruktør, eller hvad folk ellers går og tror. I virkeligheden føler jeg, jeg ved lidt om lidt forskelligt, men jeg føler tit, jeg kommer til kort, når folk spørger. Jeg er altid meget smigret over deres antagelser om, at jeg må vide den slags, men det er også lidt ærgerligt, når man så må svare "Ved du hvad? Jeg ved det lige så lidt som dig". 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar