2. juni 2014

Manuel Antonio og dyr, der kun er søde på afstand

Jeg sidder i det åbne køkken på vores hostel, mens regnen står ned i stride strømme. Det gør den hver dag fra omkring kl 18, og vi taler virkelig seriøse mængder af vand her akkompagneret af lyn og torden. Hjemmefra havde jeg frygtet, at det ville blive en ferie-dræber, fordi det jo netop er regnsæson i regnsæsonen altså. Men som jeg sidder her under taget, hvis loft er dækket med flag fra alle verdens lande, er det faktisk ret hyggeligt. Strømmen er gået, og himlen bliver lyst op af lyn. Det er faktisk sindssygt flot.

Vi er lige nu i Quepos, som ligger en håndfuld kilometer fra Manuel Antonio National Park. Vi ankom i går, hvor vi fik indlogeret os, hygget lidt ved poolen og set på lidt ture. I dag (søndag) tog vi på en guidet tur med en lokal fyr, der viste os alle mulige eksotiske dyr. Det var ret fint og fascinerende. Der var tukaner, aber, dovendyr m.fl. Han kunne også lave en masse fuglelyde og var generelt meget passioneret, som han stod der med sved dryppende fra sit ansigt og prøvede at kalde alverdens fugle frem.

Turen sluttede ved en af parkens strande, hvor vi så parkerede, så vi kunne komme i vandet og vaske lidt af sveden af, for vi var sindssygt klamme og klæbrige. Luftfugtigheden er out of this world simpelthen, så der er slet ingen tvivl om, at vi har set enormt attraktive ud.

Turen på stranden bød også på lidt eventyr, for der var nemlig en håndfuld vaskebjørne, der mente, at gæsternes håndklæder var et åbent tag-selv-bord. De var virkelige flabede og smuttede helt hen til folk efter mad. En familie ved siden af os fik bøffet en pose chips, og en pige fik hapset en rygsæk, som hun efter lidt kamp heldigvis fik tilbage igen. Vi havde gudskelov ikke besøg af mafiaen. De kunne også højst have reddet sig en Derma faktor 30 til frokost.

Vi havde også lidt udfordringer med parkens aber. Der blev kastet med mango og kokosnød fx. Håber sørme Gouda dækker den slags skader, hvis krapylerne får ramt os en dag. Derudover besluttede en af aberne for at sætte sig ved en gangsti og skræmme samtlige mennesker væk ved at hvæse og generelt bare spille smart. Der gik de for alvor fra at være søde til rent faktisk bare at være psykopatiske.

Anyway. Parken var rigtig fin, og det var strandene absolut også. Vi bliver her til tirsdag, hvor vi nok tager til Jaco, men det har vi ikke helt på plads endnu. Generelt har vi planlagt meget lidt, så det hele kommer mere eller mindre en ad vejen.