28. februar 2016

En lille besættelse af fortiden

Efter at have skrevet forrige indlæg går det op for mig, at jeg faktisk har nogle ret intense perioder, hvor jeg dyrker et eller andet helt vildt meget for derefter (ofte) at slippe det fuldstændig igen. Fx er jeg ret draget af gamle biler i øjeblikket, og jeg har været ret heldig at se nogle ret lækre af slagsen på det seneste. De her skønheder har jeg fx set få hundrede meter fra min egen lejlighed. Det gav mig helt lyst til at gennemsøge byen for flere biler af den slags. Det må blive til foråret (shit, det er jo officielt på tirsdag), når jeg rent faktisk kan tage min hånd ud af handsken uden at få forfrysninger.

























Jeg ved ingenting om biler. Det er helt alvorligt. Selvom jeg synes, de her biler er rigtig pæne, så har jeg jo reelt ingen anelse om, hvad mærke eller model de er. Der er jeg nok fortsat typen, der beskriver en bil, som at "den var pæn og grøn og sådan lidt gammel i det". Jeg håber ikke, jeg nogensinde skal agere vidne i en retssag. I så fald kommer jeg til kort, når det kommer til gerningsmandens køretøj. Med mindre det er en Winther cykel.

Udover biler så har jeg en kærlighed for kvindelige jazzstemmer fra 1940-50'erne. Det er primært noget, jeg hører, når jeg er alene hjemme, fordi jeg godt er klar over, at det måske ikke er alle, der sætter lige stor pris på det. Det kom sig nok også efter, at jeg havde læst bogen Carol, som foregår i 1950'erne, og som jo kommer i biografen i næste uge. Det var også en virkelig fin stemning, musikken gav. Så nu hygger jeg lidt med det i baggrunden.

Som sagt kan jeg godt blive rigtig begejstret over noget bestemt i en periode. Som regel fortager det sig med tiden, og der sjældent tale om en livslang passion. På den ene side bliver jeg glad, fordi jeg godt kan lide at dykke ned i noget bestemt og nørkle lidt med det. På den anden side kan jeg blive lidt ærgerlig over, at jeg ikke kaster mig ud i et eller andet mere seriøst. Omsætter min passion og interesse til et eller andet mere brugbart. Jeg har jo tydeligvis evnen til det, men det kommer bare sådan lidt spontant og uventet til mig. Gad vide, om jeg kan gøre det samme, når jeg starter studie? Sådan dyrke det rigtig meget og blive rigtig god til det? Få et nice job, fordi jeg er hende den mega passionerede? Eller bliver det endnu en "Det her læsning skal bare overstås"? Jeg håber det ikke. Vi får se. Og så slutter vi af med en lille søndagssang.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar